Dialogisk læsning

Denne form for læsning betyder, at den voksne læser på en måde, hvor der skabes mere sprogligt samspil med børnene. Ved at stille spørgsmål og engagere børnene, før, under og efter læsningen, bliver børnene udfordret. Dette resulterer i, at børnene udvikler flere sproglige færdigheder.

 

Dialogisk læsning kan inddeles i tre dele:

 

Før læsningen:

 

- Jeg opfordrer til, at man læser historien før man læser den for børnene. På den måde, er man bedre forberedt på, at kunne stille og svare på spørgsmål, samt finde på samtaleemner.

- Gør læsningen til noget trygt og særligt.

- Præsenter bogen for børnene, vis forsiden, fortæl hvem der har skrevet bogen og stil evt. spørgsmål til forsidens billede.

 

Under læsningen:

 

- Følg børnenes nysgerrighed. - stopper de f.eks. op ved et billede, så tal om det.

- Vær åben overfor spørgsmål under vejs. Eller spørg evt. selv: "Hvorfor mon hun gør det?".

- Hvis børnene før har hørt historien og kan huske noget, så lad barnet fortælle med, hvis det viser interesse for det. Tilføj gerne ny viden til børnenes viden.

 

Efter læsningen:

 

- Tal om bogens indhold. Tag f.eks. emner op, som er en del af historien. Brug gerne nye ord, som børnene har hørt i historien. Jo flere gange børnene høre det, jo større sandsynlighed er for at de kan huske og anvende dem.

 

 

Spørgsmål

Her kan du finde spørgsmål, som I kan tale sammen om, eller som børnene kan sidde med selv.

Download
Spørgsmål1.pdf
Adobe Acrobat Document 292.0 KB
Download
svar på spørgsmål1.pdf
Adobe Acrobat Document 8.5 KB

Samtaleemner

Download
Samtaleemner.pdf
Adobe Acrobat Document 244.9 KB